#36 Skoda Rapid Style 1.0 TSI 95 DSG


Warta rozważenia!
Rapid Spaceback z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM jakoś szczególnie mnie nie zachwycił i szczerze mówiąc wielkiej radości na mojej twarzy nie było po otrzymaniu potwierdzenia użyczenia do testów modelu Rapid (liftback) wyposażonego w silnik 1.0 TSI o mocy 95 KM wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów DSG. Czy ten samochód odmienił mój stosunek do Rapida? Zapraszam do lektury!
Wygląd
Testowana Skoda Rapid w wersji Style prezentuje się całkiem okazale, a wiele osób jest w stanie pomylić ją z Octavią. Za zewnętrzną aparycję głównie odpowiada biały bakier połączony z przyciemnianymi tylnymi szybami oraz felgami aluminiowymi o średnicy 17 cali. Elegancji dodają również listy chromowane ulokowane poniżej linii okien.
W 2017 roku Skoda Rapid przeszła kurację odmładzającą, w wyniku której otrzymała nowe: reflektory główne, światła przeciwmgłowe, przedni zderzak, tylne lampy i tyle tak naprawdę. Nowe przednie reflektory otrzymały dwufunkcyjne paski LED, które pełnią rolę świateł do jazdy dziennej oraz kierunkowskazów. Coś na co być może niewiele osób zwraca uwagę, w tym modelu podświetlenie tablicy rejestracyjnej odbywa się również za pomocą diod led. Wielu producentów o tym zapomina…

Wnętrze
O ile na długość miejsca w kabinie jest pod dostatkiem, a wręcz mnóstwo jak na przedstawiciela segmentu B, który mierzy aż 448 cm długości, o tyle na szerokość brakuje centymetrów i właśnie ten aspekt pokazuje, iż Rapida nie można traktować jako równego samochodom segmentu C. Siadając na tylnej kanapie sam za sobą miałem jeszcze ok. 7 cm wolnej przestrzeni na kolana do oparcia fotela kierowcy ustawionego pod siebie (188 cm wzrostu). Za tak dużą ilość miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy odpowiada, w dużej mierze, rozstaw osi wynoszący 260 cm.

Materiały użyte do wykończenia kabiny są twarde, ale za to posiadają przyjemną fakturę i zostały świetnie spasowane. W samochodzie nic nie skrzypiało ani nie trzeszczało i to pomimo przebiegu 13 500 km. Na wysokości nawiewów przez całą szerokość deski rozdzielczej przechodzi ozdobna listwa w kolorze szczotkowanego aluminium. Wnętrze nie sprawia wrażenia taniego.
Miłym dla oka akcentem były podświetlane na biało boczki drzwiowe oraz schowek w desce rozdzielczej znajdujący się zaraz za lewarkiem automatycznej skrzyni biegów.
Kierownicę obszyto przyjemna w dotyku skórą, która należy do wyposażenie standardowego od wersji Ambition. Miękkim wyjątkiem są tak naprawdę tylko podłokietniki w boczkach drzwiowych oraz ten pomiędzy fotelami. Podłokietnik umieszczony pomiędzy przednimi fotelami utrudnia korzystanie z hamulca ręcznego.

Same fotele okazują się wygodne i nie męczą podczas długich podróży. Nie potrafię tylko zrozumieć dlaczego zastosowano w tym modelu skokową regulację kąta pochylenia oparcia foteli? Jest to rozwiązanie, którego wyjątkowo nie lubię. Miejsca na napoje ulokowane w centralnej konsoli, co do zasady, bardzo dobrze się sprawdzają, o ile nie włoży się do nich butelek z napojami o pojemności 1 l, gdyż wtedy dochodzi do przypadkowego włączania i wyłączania przycisków ulokowanych na dole deski rozdzielczej odpowiedzialnych za włączanie i wyłączenie układu Start&Stop oraz ryglowania drzwi.
To na co często zwracam uwagę podczas testów samochodów, czy schowki w drzwiach są w stanie pomieścić butelki z napojami o pojemności 1,5 l. Rapid zdaje ten egzamin bez problemu.

Bagażnik zmieści prawie wszystko – 550 l standardowej pojemności robi swoje i jest to jeden z największych atutów tego samochodu. Maksymalna pojemność bagażnika wynosi aż 1490 l. Co ważne, producent nie zapomniał o tak istotnej kwestii, jak otwór do przewożenia długich przedmiotów w tylnej kanapie. Dzięki temu, iż mamy do czynienia z nadwoziem typu liftback, pełne wykorzystanie możliwości transportowych tego samochodu jest przyjemnością samą w sobie.
Jazda
Silnik 1.0 TSI o mocy 95 KM i momencie obrotowym o wartości 160 Nm dostępnym w zakresie obrotów 1500-3500 uruchamiany za pomocą przycisku ulokowanego w miejscu stacyjki, zaskakująco dobrze sobie radzi z napędzaniem tego samochodu. Wrażenia z jazdy wydają się być ciekawsze niż zapewniania producenta w zakresie czasu potrzebnego na osiągnięcia prędkości 100 km/h ze startu zatrzymanego – 11s. Za to prędkość maksymalna wynosząca 187 km/h wydaje się być całkiem solidną wartością jak na samochód wyposażony w litrowy silnik o mocy raptem 95 KM.

Wiele frajdy sprawiało mi wkręcanie tego silnika na obroty, a pozycja automatycznej skrzyni biegów często znajdowała się w trybie S! Chęć wkręcania silnika nie była jedynym powodem dlaczego skrzynia biegów często pracowała w trybie S, a był nim także fakt, iż w trybie D silnik utrzymywany jest na zbyt niskich obrotach, a reakcja na kickdown odbywa się zbyt wolno, co może czasem drażnić. Ta sama uwaga dotyczy sytuacji gdy samochód aktualnie korzysta z trybu start&stop, następuje dosyć znaczna zwłoka od czasu naciśnięcia pedału gazu do czasu wprawienia samochodu w ruch. Skrzynia DSG płynnie zmienia poszczególnego przełożenia, a tryb manualnej zmiany biegów często wykorzystywałem podczas dynamicznego przyspieszania. Żadnego się to zdarzało w innych modelach, ale w tym praktycznie codziennie sam przełączałem skrzynię w tryb manualny i goniłem silnik po wyższych partiach obrotomierza. Podczas takiej jazdy silnik sprawiał wrażenie, jakby został uwolniony z jakiegoś kagańca ograniczającego jego moc.

Układ kierowniczy po prostu jest i ze swojej roli wywiązuje się w sposób prawidłowy w każdych warunkach. Zawieszenie zostało dosyć sztywno zestrojone, a do tego samochód był wyposażony w opony o niskim profilu, ale mimo wszystko komfort resorowania był naprawdę dobry, poza pokonywaniem poprzecznych nierówności. Praca zawieszenia została dosyć dobrze wyciszona i podczas pokonywania wszelkiego typu wybojów nie słychać żadnych nieprzyjemnych odgłosów pracy elementów zawieszenia.
Rapid zaskakuje dobrym, i to nie tylko jak na segment B, wyciszeniem kabiny pasażerskiej. Bardzo przyjemne podróżuje się nim w trasie, również z prędkościami autostradowymi, lecz wtedy pojawiać się zaczyna pewien problem, w postaci podatności samochodu na boczny wiatr, który w modelu Rapid jest mocno odczuwalny. Wynika to zapewne z tego, iż jest to dosyć wąski i długi pojazd.

Najniższe zużycie paliwa jakie udało mi się uzyskać podczas testu było na moim odcinku testowym na trasie pomiędzy Pszczyną, a Krakowem, gdzie samochód średnio zużył 5,0 l/100 km ze średnią prędkością 57 km/h na dystansie 83 km. Jazda miejska owocowała średnim zużyciem paliwa na poziomie 7,5-8.0 l/100 km. Średnie zużycie paliwa z całego tygodniowego testu, podczas którego przejechałem 897 km wyniosło 6,9 l/100 km, przy średniej prędkości 40 km/h. Producent obiecuje średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym 4,5 l/100 km….

Reflektory bi-ksenonowe w Rapidzie nie są prawdziwymi ksenonami, gdyż są to niskonapięciowe światła, co też widać podczas nocnej jazdy. Tego typu światła nie posiadają ani poziomowania ani układu myjącego. Nie jest źle, ale na pewno mogłoby być sporo lepiej pod względem intensywności oświetlenia jezdni.
Koszty
Ceny modelu Rapid z silnikiem 1.0 TSI o mocy 95 KM w wersji wyposażenia Activie rozpoczynają się od kwoty 58.000 zł. Moim zdecydowanym faworytem jest wersja Style w wersji silnikowej 1.0 TSI o mocy 95 KM bądź 110 KM wyposażona w pakiet Comfort za 800 zł. Tak skonfigurowany samochód posiada kompletne wyposażenie, a jego cena wraz z lakierem metalik wynosi ok. 70.000 zł, lecz najbardziej sensownym wyjściem, wydaje się zakup takiego samochodu z wyprzedaży rocznika, kiedy to w ramach promocji rabaty sięgały kwoty 10.000 zł i wtedy taki samochód jest naprawdę okazją, gdyż zawsze jeszcze te kilka % od ceny w wyprzedaży udaje się urwać.
Podsumowanie
Skoda Rapid przekonuje do siebie bardzo praktycznym i pojemnym wnętrzem oraz relatywnie wysoki komfortem jazdy, oczywiście ja na samochód segmentu B/C. Pojazd sprawdza się nie tylko w ruchu miejskim, ale również podczas podróżowania w trasie. Jest na tyle uniwersalnym pojazdem iż może stanowić jedyny samochód dla całej rodziny. Nikt nie będzie miał najmniejszych problemów ze spakowaniem wszelkich bagaży podczas wyjazdu wakacyjnego. W testowanym egzemplarzu mieszane emocje budzi automatyczna skrzynia biegów z tego powodu, iż utrzymuje silnik na zbyt niskich obrotach i czasem czuć, że silnik się po prostu męczy, a reakcja na kickdown jest zbyt leniwa. W trybie S wskazane problemy nie występują. Silnik 1.0 TSI o mocy 95 KM w zupełności wystarcza w tym samochodzie, a jazda nim okazała się być pełnym zaskoczeniem pod względem frajdy z jazdy do tego stopnia, iż sam przez moment myślałem o zakupie takiego Rapida…
Plusy:
  • zaskakująco dobry komfort jazdy jak na tę klasę samochodu,
  • bardzo pojemny i praktyczny bagażnik,
  • żwawy silnik o, co zaskakujące, sympatycznym brzmieniu,
  • płynna zmiana biegów,
  • dobra jakość montażu,
  • dobrze wyciszona kabina,
  • duża ilość miejsca na nogi w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń
Minusy:
  • podatność na boczny wiatr,
  • zbyt niskie obroty silnika podczas poruszania się w trybie D,
  • ospała reakcja skrzyni biegów na kickdown oraz podczas pracy systemu start&stop,
  • ograniczona przestronność na szerokość,
  • skokowa regulacja pochylenia oparć przednich foteli
Serdeczne podziękowania dla http://www.skoda-auto.pl/za użyczenie samochodu do testów.
https://www.youtube.com/channel/UCpaZQTkYFBdgZXyqSCAN7VQ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *