Volkswagen Golf Sportsvan 1.4 TSI 125 Highline

 
Praktyczność to jego drugie imię
W 2005 roku zadebiutowała na rynku bardziej funkcjonalna odmiana Golfa V generacji o nazwie Golf Plus. Model ten okazał się marketingowym strzałem w dziesiątkę. Dzięki niezłej sprzedaży model był oferowany aż przez 9 lat na rynku i dopiero w 2014 roku doczekał się następcy w postaci Golfa Sportsvana, który stał się modelem o wiele bardziej dojrzałym (długość jego nadwozia zwiększyła się aż o 13 cm). Czy nowy model jest równie udany co protoplasta?
Wygląd
Golf jak to Golf, jego stylistyka nigdy nie porywała, jednakże Sportsvan wygląda całkiem dynamicznie i masywnie jak na przedstawiciela pojazdów typu minivan. Nie znajdziecie zbyt wielu elementów kojarzących się ze słowem sport, poza m.in. podwójną końcówką układu wydechowego.
Sportsvan jest dłuższy od zwykłego Golfa o ok. 8 cm (rozstaw osi większy o ok. 5 cm), dzięki czemu udało się zaprojektować o wiele bardziej przestronne wnętrze, a do tego większy bagażnik o ponad 150 l.
Wnętrze
Deska rozdzielcza stanowi kwintesencję sposobu projektowania wnętrz przez koncern Volkswagena, która jest nastawiona przede wszystkim na funkcjonalność i łatwość obsługi. Wszelkie przełączniki są tam gdzie być powinny, a ich obsługa jest niezwykle prosta. Duża powierzchnia przeszklona zapewnia dobrą widoczność w każdym kierunku. Jedyne co można byłoby poprawić to wielkość lusterek zewnętrznych.
Ergonomicznie zaprojektowane wnętrze zostało wykonane z bardzo dobrej jakości materiałów. W wersji Highline jest wiele akcentów, które jeszcze bardziej podkreślają jakość wnętrza oraz dbałość o detale, wśród których cieszą oko: plastiki w kolorze piano black, sporo dodatków wykonanych z aluminium, siedzenia pokryte alcantarą, aż po oświetlenie wnętrza Ambiente.
Wszystkie schowki wyścielone są miękkim materiałem, który powoduje, iż przedmioty w nich spoczywające nie tłuką się podczas jazdy. Niby drobiazg, a tylko nieliczni konkurenci posiadają takie udogodnienie. Wyścielane materiałem są nawet schowki znajdujące się pod fotelami.
 Duże drzwi oraz wysoko osadzone fotele powodują, iż miejsce w 
samochodzie zajmuje się wyjątkowo wygodnie, w sposób podobny co crossoverów. W kieszeniach bocznych spokojnie mieszczą się butelki z napojami o pojemności 1,5 l.
Pochwalić należy przednie, a także tylne fotele, które, w wersji Highline, są całkiem nieźle wyprofilowane.
Tylne fotele można niezależnie od siebie przesuwać w zakresie aż 18 cm. Ponadto, można także regulować kąt nachylenia ich oparć, co jest w szczególności przydatne podczas długiej podróży.
W zakresie ergonomii obsługi można mieć pewne zastrzeżenia co do ilości przycisków znajdujących na dobrze leżącym w dłoniach kole kierownicy. Jest ich po prostu za dużo i ich obsługa wymaga pewnego przyzwyczajenia.
Bardzo czytelny jest za to zestaw wskaźników. Co istotne, komputer pokładowy wyświetla temperaturę oleju.
Bagażnik ma regulowaną wysokość podłogi, a po złożeniu oparć tylnych foteli powstaje płaska podłoga. W oparciu tylnej kanapy znajduje się otwór służący do przewożenia długich przedmiotów – np. nart. W pozycji standardowej pojemność bagażnika wynosi ok. 500 l. Za sprawą regulowanej tylnej kanapy mamy możliwość zmiany wielkości przestrzeni bagażowej do wartości 590 l. Możliwości transportowe Sportsvana są bardzo okazałe, w szczególności mając na uwadze wymiary zewnętrzne pojazdu. Maksymalna pojemność bagażnika wynosi ok. 1520 l. Co istotne, bez problemu mieszczą się w nim rowery, bez konieczności demontowania przednich kół.
Jazda
Pierwsze co rzuca się w oczy po odpaleniu jednostki napędowej, to cisza jaka panuje w kabinie. Silnika praktycznie nie słychać podczas pracy w zakresie obrotów biegu jałowego, ale nie tylko wtedy. Kabina generalnie została bardzo dobrze odizolowana od hałasów dobiegających z zewnątrz.
Silnik 1.4 TSI o mocy 125 KM w zupełności wystarcza do napędzania tego samochodu. Producent obiecuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 9,9 s, a prędkość maksymalną na poziomie 200 km/h. Podczas codziennego korzystania z tego samochodu trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia do dynamiki silnika.
Zawieszenie zostało zestrojone w typowym dla Volkswagena stylu, czyli jest dosyć sztywno, lecz harmonijnie. Komfortu jazdy nie ograniczały zamontowane felgi o rozmiarze 17 cali. Praca zawieszenia jest całkiem dobrze wytłumiona.
Bardzo przyjemnie pracuje lewarek skrzyni biegów, przełożenia wchodzą gładko, a drogi prowadzenia lewarka są dosyć krótkie, ale nie aż tak krótkie jak w Mazdach.
Światła ksenonowe w wersji Basic bardzo dobrze wywiązują się ze swojego zadania. Nadmienić należy, iż nie posiadają one dynamicznej regulacji zasięgu świecenia, a także nie są one skrętne, także jeżeli komuś zależy na takich funkcjach, to musi dokupić światła w wersji Top.
Podczas spokojnej jazdy w trasie możliwe jest uzyskanie średniego zużycia paliwa znanego głównie dla aut z silnikami diesla. Z całego pokonanego dystansu średnie zużycie paliwa wyniosło 6,1 l/100 km, co trzeba uznać za bardzo dobry wynik. Okazało się tylko o ok. 0,5 l wyższe niż obiecuje producent. Najniższe spalanie, uzyskane podczas bardzo spokojnej jazdy na dystansie ok. 60 km, wyniosło 4,5 l/100 km, lecz była to płynna jazda z zastosowaniem zasad ecodrivingu.
Koszty
Ceny rozpoczynają się od kwoty 68 790 zł za wersję 1.2 TSI o mocy 86 KM w wersji wyposażenia Start. Za silnik 1.4 TSI o mocy 125 KM w wersji wyposażenia Highline zapłacić należy minimum 87 890 zł, lecz to właśnie ta konfiguracja wydaje się być najbardziej optymalna, ponieważ dostaniemy dobrze wyposażony samochód, a przede wszystkim warto wybrać tę wersję ze względu na dobrze wyprofilowane fotele. Warto dodać, iż w ramach wyprzedaży rocznika na ten model udzielany jest rabat w wysokości 10 000 zł.
Podsumowanie
Sportsvan jest samochodem do bólu poprawnym, bardzo dopracowanym i praktycznie bez wad. Jeżeli nie zależy Ci na bardziej odważnej stylistyce, a do tego nie potrzebujesz większego samochodu, to ten model jest właśnie dla Ciebie. Cechuje się wręcz fenomenalną przestrzenią we wnętrzu, oczywiście w odniesieniu do wymiarów zewnętrznych pojazdu, prostotą obsługi z dodatkiem w postaci dobrze zestrojonego układu jezdnego.
Plusy:
  • przestronność,
  • jakość wykonania oraz użytych materiałów w wersji Highline,
  • pewne właściwości jezdne,
  • osiągi silnika oraz niskie zużycie paliwa,
  • obszerny i funkcjonalny bagażnik,
  • dobrze działające światła ksenonowe
Minusy:
  • mały schowek po stronie pasażera,
  • lusterka zewnętrzne mogłyby być większe

https://www.youtube.com/channel/UCpaZQTkYFBdgZXyqSCAN7VQ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *