Peugeot 3008 2.0 HDI 150 KM

Zdefiniowany na nowo.
W 2009 roku Peugeot przedstawił model o nazwie 3008, który był swoistego rodzaju mieszanką vana z crossoverem. Model pierwszej generacji nie posiadał napędu 4×4, lecz dawał namiastkę pojazdu typu SUV, poprzez zwiększony prześwit, wysoką pozycję za kierownicą oraz praktyczność.
Pomysł skądinąd bardzo ciekawy, nie przyjął się jednak na rynku w takim stopniu, w jakim producent tego oczekiwał. Czy model drugiej generacji okaże się lepszy?
Wygląd
Nowe 3008 jest po prostu pięknym crossoverem, śmiem twierdzić, iż jest jednym z najładniejszych aut w swojej klasie – dotyczy to również wnętrza pojazdu. Harmonijne i wyraziste linie nadwozia dodają mu nie tylko charakteru, lecz również sprawiają, iż sylwetka jest masywna, emanuje z niej siła.
Uwagę przykuwają przednie światła Full Led okalające grill, wykończony wzorem szachownicy, poprzez linię boczną podkreśloną chromowanymi elementami na drzwiach oraz dachu, aż po pięknie narysowany tył z wyrazistymi lampami.
Nowy model jest szerszy od poprzednika o 0,5 cm, niższy o 2 cm, ale za to dłuższy aż o 8 cm. Czy taka zmiana wymiarów zewnętrznych przełożyła się na większą ilość miejsca we wnętrzu?
Wnętrze
Wnętrze jest minimalnie bardziej przestronne, lecz najwięcej na zmianie wymiarów zewnętrznych skorzystał bagażnik, który w nowym modelu ma pojemność 520 l, a więc aż o 85 l więcej niż w modelu pierwszej generacji. Ponadto posiada podwójną podłogę, regularne kształty oraz dodatkowe schowki po bokach.
Ale co tam o bagażniku, skoro nowy model ma tak fantastycznie stylizowane wnętrze! Osoby, które pierwszy raz mają kontakt z wnętrzem modelu 3008 przez moment mogą poczuć się zagubione ze względu na obsługę I – Cockpitu, małą kierownicę, zegary umieszczone nad nią, podwójny rząd przycisków pod centralnym ekranem, lecz wszystko po chwili udaje się rozpracować i cieszyć obcowaniem z tak rewelacyjnie zaprojektowanym i wykonanym wnętrzem.
Zestaw instrumentów standardowo jest wirtualny, a parametry wskazań można dopasować do swoich indywidualnych upodobań. Informacje wyświetlane są na ekranie o przekątnej 12,3 cala. Oprócz możliwości wyświetlania wskazań nawigacji możemy również dowolnie zmieniać wygląd zegarów oraz parametrów, które mając być wyświetlane. Aż takiej możliwości konfiguracji nie posiada Active Info Display stosowany w Volkswagenie Tiguanie.
Poniżej zegarów znajduje się mała kierownica, która na początku może się wydawać, aż za mała, z nietypowymi spłaszczeniami u góry i doły. Taki zabieg stylistyczny został wymuszony umieszczeniem zegarów ponad kierownicą i ma to zapewnić lepszą widoczność zegarów, a także więcej miejsca na kolana prowadzącego.
Zaraz obok kokpitu znajduje się 8 calowy system multimedialny, którym sterujemy za pomocą ekranu dotykowego. Jego obsługa jest bardzo intuicyjna, a co istotne, najważniejsze funkcje możemy wywołać poprzez przyciski fizyczne typu Taggle Switch – znajdujące się pod nawiewami, które wykończono chromem, a nie jak to ma miejsce w większości aut tego segmentu, plastikiem.
I- Cockpit Amplify daje możliwość zmiany nastroju wnętrza poprzez wybranie jednego z trybów: Boost bądź Relax, które nie tylko zmieniając wygląd oraz podświetlenie zegarów, lecz również dają możliwość wyboru rodzaju zapachów dozowanych we wnętrzu, zmianę intensywności oświetlenia ambient, jak również reakcje silnika na dodawanie gazu oraz pracę układu kierowniczego. Równice pomiędzy poszczególnymi ustawieniami się bardzo wyraźne.
Deska rozdzielcza została bardzo starannie zmontowana oraz wykonana z wysokiej jakości materiałów. Znajdziemy na niej nawet tkaninę, a oprócz tego sporo chromu. Projektanci nie zapomnieli o funkcjonalności wnętrza, czego owocem jest duży schowek, dwa miejsca na kubki – podświetlane, miejsce na telefon komórkowy – wraz z indukcyjną ładowarką i kilka mniejszych schowków.
Boczki drzwiowe także zostały wykonane z wysokiej jakości materiałów, w tym tkaniny, oraz zastosowano niebieskie podświetlane. Całość robi największe wrażenie po zmroku.
Testowany samochód wyposażony był w panoramiczny szklany dach, co istotne, z racji tego, iż został podzielony na dwie części, możliwe jest tego otwarcie. Za co należy się wielki plus dla marki Peugeot. Miłym akcentem jest niebieskie delikatne podświetlenie ozdobnych chromowanych listew szklanego dachu.
Jazda
Prezentowany model wyposażony był w silnik diesla 2.0 HDI o mocy 150 KM wraz z manualną 6-biegową skrzynią biegów. Takie połączenie, według danych producenta, powinno owocować osiągnięciem prędkości 100 km/h w czasie 9,6 s oraz prędkość maksymalnej wynoszącą 207 km/h.
Dane techniczne przedstawione na papierze nie wydają się być spektakularne, lecz wrażenia z jazdy są bardzo pozytywne. Silnik pracuje miękko, a jego praca została świetnie odizolowana od kabiny pasażerskiej. Pod tym względem jest na pewno lepiej niż w wypadku silników 2.0 TDI, w które są wyposażone konkurencyjne SUVy. Zapas mocy, a przede wszystkim momentu obrotowego sprawia, iż jazda modelem 3008 może sprawiać dużo przyjemności.
Za przyjemne prowadzenie odpowiada nie tylko jednostka napędowa, lecz także precyzyjny układ kierowniczy, który sprawdza się podczas manewrowania na parkingu jak również podczas bardziej dynamicznej jazdy. Charakterystykę jego pracy można zmieniać poprzez wybór trybu Relax bądź Boost.
Wysoko należy także ocenić komfort resorowania i to pomimo zastosowania 18-calowych kół. Mniejsze nierówności jezdni są płynnie pokonywane, z kolei większe, szybko tłumione przez zawieszenie i to pomimo tego, że zawieszenie nastawione jest dosyć sztywno.
Praca skrzyni biegów również zasługuje na pochwalę. Jedyne co, to drogi prowadzenia lewarka mogłyby być trochę krótsze.
Światła Full Led niestety nie posiadają dynamicznej regulacji, ale asystent długich świateł dobrze wywiązuje się ze swojego zadania.
Na plus zaliczyć należy zużycie paliwa, które w trasie średnio wynosiło ok 5,5 l/100 ropy, a podczas jazdy miejskiej ok 6,5 l/100 km.
Koszty
Niestety, cena bazowa wynosząca 89 900 zł z silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 130 KM, pomimo bardzo bogatego wyposażania, wydaje się być trochę za wysoka w zestawieniu z bezpośrednimi konkurentami w postaci Seata Ateca, Kii Sportage, czy też Hyundaia Tucsona. Z kolei jest niższa od ceny Volkswagena Tiguana. Moim faworytem są dwie wersje silnikowe: 2.0 HDI o mocy 150 KM oraz jednostka benzynowa 1.6 THP o mocy 165 KM, obie w wersji wyposażenia Allure.
Podsumowanie
Peugeot 3008 pod każdym względem jest o niebo lepszy od swojego poprzednika. Wyróżnia się nie tylko piękną karoserią, wyjątkową kabiną, ale także komfortem jazdy, prowadzeniem i zastosowaną technologią. Wydaje się, że ma wszelkie predyspozycje do tego, aby stać się głównym graczem w swojej klasie. Pytanie, czy nie przeszkodzi temu brak napędu na cztery koła?
Plusy:
  • wyrazista i bardzo spójna stylistyka,
  • wysokiej jakości wnętrze wraz z eleganckim podświetleniem,
  • pojemny bagażnik,
  • brak tunelu środkowego ograniczającego przestrzeń,
  • duże lusterka boczne,
  • bardzo dynamiczny silnik diesla o przyjemnym brzmieniu,
  • świetne wyciszenie kabiny pasażerskiej,
  • wiele dodatków wyposażenia znanych z samochodów klasy premium,
  • dopracowany elektroniczny zestaw wskaźników,
  • system audio,
  • wygodne fotele,
  • przyciski fizyczne do obsługi najważniejszych elementów pojazdu,
  • komfort podróżowania,
  • otwierany szklany dach,
Minusy:
  • cena,
  • brak napędu 4×4 nawet w opcji,
  • mała ilość miejsca na stopy w drugim rzędzie siedzeń – dotyczy sytuacji gdy fotel kierowcy ma elektryczną regulację wysokości, a kierowca jest wzrostu powyżej 180 cm,
  • nie do końca dobrze radzi sobie asystent pasa ruchu podczas jazdy w zakrętach.

https://www.youtube.com/channel/UCpaZQTkYFBdgZXyqSCAN7VQ

2 thoughts on “Peugeot 3008 2.0 HDI 150 KM

  1. Fajne autko opis rowniez!! nawet powiem ze przez opis mi sie bardziej spodobal 😛 prosze tylko nastepnym razem o zdjecia z lampa aby bylo cos wiecej na nich widac!! pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *