Mazda 6 MY 2017 2.0 165 KM SkyACTIVE-G- I-ELOOP SkyPASSION

Po prostu piękna
W 2012 roku zadebiutowała na rynku prezentowana generacja Mazdy 6, która doczekała się liftingu w 2014, 2016 oraz styczniu 2017 roku. Pod pięknym nadwoziem kryje się bardzo przestronne wnętrze, a pod maską największy znak zapytania w postaci benzynowego silnika o pojemności 2.0 i mocy 165 KM, który w dobie downsizingu ma stanowić ciekawą alternatywę. Czy obiecujące dane techniczne tej jednostki znajdą odzwierciedlenie w rzeczywistości? Czas się przekonać.
Wygląd
Po umieszczeniu zdjęcia Mazdy 6 na naszym profilu na portalu Instagram (https://www.instagram.com/prawoimotoryzacja/) pojawiły się następujące komentarze: „Zoom zoom”, „Piękna”, „Więcej niż piękna”, „Cudowna” i to właśnie one w sposób najbardziej wymowny charakteryzują stylistkę nowej Mazdy 6 MY 2017.
Sedan mierzy 487 cm, co może być pewnym zaskoczeniem, ale jest dłuższy o 6,5 cm od wersji kombi. W ogóle nie widać tej, jakby nie patrzeć sporej, długości samochodu. Mazda jest dłuższa od większości klasowych rywali.
Stylistyka KODO, a więc „Dusza Ruchu” idealnie pasuje to określenia wyglądu tego modelu. Z przodu dominują w pełni ledowe reflektory, które swoim kształtem przypominają spojrzenie kota, do tego muskularnie nakreślony pas przedni oraz dynamiczna sylwetka boczna z mocno napompowanymi nadkolami oraz nisko opadającym dachem i niewielkim przeszkleniem sprawiają, iż auto wygląda bardzo dynamicznie, nawet wtedy gdy stoi spokojnie na podjeździe przed domem. Dynamizmu dodaje także wyjątkowy czerwony kolor nadwozia.
Wnętrze
Stylistyka wnętrza czerpnie garściami z modelu Cx-5. Większość materiałów jest bardzo miękka i miła w dotyku, a do spasowania poszczególnych elementów nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Do wykończenia wersji SkyPASSION użyto sporej ilości skóry, którą znajdziemy nie tylko na desce rozdzielczej, a nawet na tunelu środkowym. Wszystko jest w pełni logiczne i funkcjonalne. Narzekać można tylko na bardzo niefortunne umieszczenie podłokietnika na tunelu środkowym, który został na tyle daleko umieszczony, iż praktycznie nie spełnia swojego zadania.
Świetnie leży w dłoniach kierownica, którą wykończono miłą w dotyku skórą. Przyciski na niej znajdujące się są poręczne, a ich obsługa intuicyjna.
Fotele, wykończone skórą, mają odpowiedni zakres regulacji i nie męczą podczas długich podróżny. Mogłyby mieć jednak trochę lepsze podparcie boczne. Plusem jest to, iż można je ustawić dosyć nisko, co doje poczucie nieco bardziej sportowej pozycji za kierownicą.
Wraz z ostatnim liftingiem zmianie uległ system multimedialny, co stanowi spory krok do przodu względem modelu sprzed liftingu. Obecny sposób jego wkomponowania w deskę rozdzielczą jest znacznie bardziej elegancki, a sama obsługa znacznie uproszczona. Szkoda, iż możliwość jego dotykowej obsługi możliwa jest tylko na postoju. Obsłudze przy użyciu pokrętła HMI nie można nic zarzucić. Na początku pewnym wyzwaniem może być próba wyzerowania danych komputera pokładowego, gdyż aby tego dokonać, trzeba wejść w menu Aplikacje, w którym została ukryta opcja resetowania zużycia paliwa.
Poniżej znajduje się intuicyjny w obsłudze panel automatycznej klimatyzacji z wyświetlaczem ukrytym pod taflą czarnego tworzywa.
Ilość miejsca nie rozczarowuje, gdyż jest go pod dostatkiem nie tylko z przodu, lecz również w drugim rzędzie siedzeń. Osoby o wzroście ok. 190 cm nie będą miały żadnych powodów do narzekań zajmując miejsca w przedniej, bądź tylnej części pojazdu. Ma na to wpływ spory rozstaw osi wynoszący aż 283 cm (kombi 275 cm).
Bagażnik o pojemności 480l w zupełności wystarcza, lecz największym mankamentem jest brak otworu w tylnej kanapie do przewożenia długich przedmiotów. Z pozycji bagażnika, za pociągnięciem jednej rączki, składa się oparcia tylnych foteli.
Jazda
Największe zainteresowanie jednak budzi to, co znajduje się pod maską i czy moc 165 KM z silnika SKYACTIV-G o pojemności 1998 cm3 z systemem I-ELOOP jest wystarczająca do codziennego przemieszczania się tym samochodem, a przed wszystkim to ile taki silnik faktycznie spala?
Producent obiecuje, iż samochód z tym silnikiem powinien osiągnąć prędkość 100 km/h w czasie 9,1 s, z kolei prędkość maksymalna wynosić powinna 216 km/h. Do codziennej jazdy w zupełności wystarcza ta jednostka napędowa. Nie jest to może demon przyspieszenia, lecz maksymalny moment obrotowy o wartości 210 Nm przy 4000 tyś obr na minutę, czyli dosyć wysoko, w żaden negatywny sposób nie wpływa na elastyczność silnika, do której nie można mieć zastrzeżeń. Podróżując w trasie na 6 biegu podczas wyprzedzania innych samochodów nie jest konieczna redukcja przełożeń. Owszem, nie przyspiesza on taka spontanicznie z niskich obrotów, jak ma to miejsce w silnikach doładowanych, lecz dzięki wysokiemu stopniu sprężenia, silnik ochoczo zbiera się do pracy.
Najwięcej frajdy sprawia operowania dźwignią ręcznej zmiany biegów, która pracuje wręcz fenomenalnie. Drogi pomiędzy poszczególnymi biegami są krótkie, a precyzja działania mechanizmu zmiany przełożeń powinna być wzorem do naśladowania dla innych producentów samochodów.
Zawieszenie zostało zestrojone bardzo komfortowo. Wszelkie nierówności drogi pochłaniane są w sposób niezauważalny, głównie za sprawą bardzo dobrego wyciszenia jego pracy. Taki sposób pracy zawieszenia może budzić pewne obawy w zakresie jego dynamicznych walorów, lecz wszelkie próby sprawnościowe pokazują, iż Mazda prowadzi się bardzo pewnie.
Układ kierowniczy daje wyczucie tego co się dzieje z kołami w danym momencie, lecz mógłby działać w sposób bardziej spontaniczny.
Przyczepić można się również do pracy asystenta prasa ruchu, który czasem się gubi i potrafi przerwać kierowanie w czasie pokonywania zakrętu, co może się okazać dosyć niebezpieczne.
Pochwalić za to należy pracę świateł wykonanych w technologii LED, które bardzo dobrze oświetlają drogę zarówno w ramach świateł mija oraz drogowych. Asystent długich świateł działa bez zarzutu.
Do tej pory można było się spotkać z zarzutami klientów pod względem wyciszenia kabiny pasażerskiej. Ten zarzut, od czasu przeprowadzonego liftingu w 2016 roku, stał się już nieaktualny, gdyż samochód obecnie jest bardzo dobrze wyciszony, co zostało przez nas sprawdzone również podczas jazdy z prędkościami autostradowymi. Dodać należy, iż wnętrze zostało odizolowane nie tylko od szumu powietrza, lecz również praca jednostki napędowej nie ingeruje w komfort jazdy, a także hałasy z zewnątrz nie drażnią w żaden sposób podróżnych.
Największym zaskoczeniem jest zużycie paliwa. Szczerze mówią, nie wierzyłem, iż średnie zużycie paliwa w trybie mieszanym podawane przez producenta – 5,9 l/100 km, będzie możliwe do uzyskania nawet w trasie, a rzeczywistość okazała się pozytywnym rozczarowaniem. Ten silnik rewelacyjnie mało pali. Jeżdżąc w trasie zgodnie z przepisami uzyskuje się spalanie na poziomie 5,5 do 6,5 l/100. W mieście liczyć się należy ze spalaniem na poziomie 7-8 l/100 km. Podczas powrotu z wyjazdu w góry średnie zużycie paliwa wyniosło 5,2 l/100 km, a spora część trasy biegła drogą ekspresową. Średnie zużycie paliwa z całego pokonanego dystansu wyniosło 6,2/100 km. Mając na uwadze wielkość pojazdu, moc silnika oraz sposób jazdy, nadal trudno jest mi uwierzyć w te wyniki. Czyżby jednak downsizign nie miał sensu?
Koszty
Cena wersjo SkyPASSION rozpoczyna się od kwoty 123,900 zł, a jej wyposażenie jest więcej niż pełne, gdyż zawiera w sobie nawet tapicerkę skórzaną, a także przestrzenny system dźwiękowy BOSE i właśnie ta wersja wyposażenia wydaje się być najlepszym wyborem podczas konfigurowania samochodu. Samochód tak dobrze trzyma wartość, iż całkowicie nie opłaca się nabywać kilkuletnich samochodów używanych.
Podsumowanie
Mazda 6 MY 2017 jest nie tylko pięknym samochodem, lecz przede wszystkim dopracowanym. Jej wnętrze jest przestronne, świetnie wykonane, a zawieszenie oferuje bardzo wysoki komfort jazdy, który dopełnia skuteczne wyciszenie kabiny. Całość została korzystanie wyceniona. Do poprawy jest tylko podłokietnik na tunelu środkowym oraz brak otworu w tylnej kanapie do przewożenia długich przedmiotów, np. nart.
Plusy:
  • świetnie działająca skrzynia biegów,
  • komfortowe zawieszenie,
  • konkurencyjna cena zakupu wraz z kompletnym wyposażeniem,
  • bardzo dobrze działające światła LED,
  • świetny system audio,
  • wyjątkowa stylistyka,
  • łatwość obsługi,
  • wyciszenie kabiny
  • 3-letnia gwarancja,
  • niskie zużycie paliwa,
Minusy:
  • brak otworu do przewożenia długich przedmiotów w tylnej kanapie,
  • gubiący się czasem system utrzymywania pasa ruchu,
  • podłokietnik na tunelu środkowym nie spełnia swojego zadania.
Serdeczne podziękowania dla http://auto-gazda.pl/mazdaza udostępnienie samochodu.

https://www.youtube.com/channel/UCpaZQTkYFBdgZXyqSCAN7VQ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *