Audi Q5 2.0 TDI 190 Quattro S tronic

SUV idealny?
Model Q5 poprzedniej generacji zadebiutował na rynku w 2008 roku i stał się prawdziwym hitem sprzedaży, gdyż nabywców znalazło ponad 1,6 mln egzemplarzy, co w klasie średnich SUV-ów segmentu premium jest swoistego rodzaju sensacją. Czy model drugiej generacji okaże się także hitem sprzedaży i czy przeniesienie jego produkcji do meksykańskiego San Jose Chiapia nie odbiło się negatywnie na jakości? Czas się przekonać!
Wygląd
Patrząc z zewnątrz na nowe Q5 można dostrzec silne podobieństwo, w szczególności z przodu, do modelu Q7. Linia boczna poprzedniego modelu została praktycznie w całości zachowana, a tył nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z Q5. Nadwozie zostało jednak znacznie dynamiczniej nakreślone, wyostrzenie niektórych elementów nadwozia dodało mu agresywności, a także świeżości. Całość jest zwarta i proporcjonalna. Samochód nie tylko się podoba, ale również zwraca na siebie uwagę za sprawą masywnego grilla – Singleframe, wąskich reflektorów ze światłami wykonanymi w technologii LED, licznymi poziomymi liniami oraz bardzo dynamicznie nakreślonym tylnym reflektorom.
Nowe Q5 mierzy 4,66 m długości, 1,89 m szerokości oraz 1,66 m wysokości, a więc jest o 3 cm dłuższe, o 1 cm szersze i o kilka milimetrów wyższe od poprzednika. Mimo większych wymiarów zewnętrznych, a także rozbudowanej elektroniki, udało się konstruktorom zaprojektować nadwozie lżejsze nawet o 90 kg od poprzednika. Wynika to z zastosowania większej ilości aluminium oraz stali o wysokiej wytrzymałości. Dodać należy, iż uzyskano dobry wynik pod względem współczynnika oporu powietrza, wynoszący 0,30 Cx.
Wnętrze
Po zajęciu miejsca za kierownicą poczujemy się po części jak w modelu Q7 oraz A4, gdyż deska rozdzielcza składa się z elementów stylistycznych jednego oraz drugiego modelu. Jest świetnie zmontowana, a do jej wykończenia użyto wysokiej jakości materiałów. Żaden element nie udaje lepszego niż w rzeczywistości jest. Znajdziemy na niej chłodny metal, skórę oraz miękki materiał praktycznie na całej powierzchni.
Za kierownicą, zamiast zestawu zegarów, znajdziemy wysokiej jakości wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala, na którym można wyświetlać klasyczny obrotomierz i prędkościomierz, wskazania komputera pokładowego bądź nawigacji. Ponadto, możemy zmieniać wielkość wyświetlanych danych.
Ekran MMI przytwierdzony na stałe na szczycie deski rozdzielczej, szkoda, że w wyniku zmiany przepisów nie było możliwe zastosowanie ekranu chowanego w desce rozdzielczej, ma przekątną 8,3 cala. Obsługuje się go albo za pomocą tradycyjnego pokrętła i przycisków albo za pomocą ruchów palcem na dotykowym polu. Wszystko działa niezwykle płynnie, a oko cieszą wysokiej jakości grafiki.
 Niezależnie od tego czy zajmiemy miejsce z przodu, czy też w drugim rzędzie siedzeń, miejsca jest pod dostatkiem dla osób o wzroście nawet w okolicy 2 metrów. Fotele okazują się po prostu świetne. Nie tylko bardzo dobrze podpierają ciało nad zakrętach, ale także zapewniają dobre podparcie ud (regulacja długości siedziska), a ponadto są po prostu niezwykle komfortowe. Q5 posiada regulowaną tylną kanapę, dzięki czemu możemy ją wzdłużnie przesuwać w zależności od tego czy zależy nam na większej pojemności bagażnika, czy też na ilości miejsca na nogi dla pasażerów zajmujących miejsca z tyłu. Jest także regulacja kąta położenia oparć kanapy – szczególnie przydatne podczas długich podróży.
Boczki drzwiowe zostały wykonane z materiałów wyjątkowo przyjemnych w dotyku, w tym między innymi alcantary. Schowki w drzwiach są pojemne, spokojnie mieszczą butelki z napojami o pojemności 1,5 l. Jednak Audi poskąpiło na wyścieleniu ich wnętrza miękkim materiałem. Co jest o tyle dziwne, że wszystkie pozostałe schowki – nawet ten mały schowek pod kolumną kierownicy, zostały wykończone przyjemnym materiałem.
Bagażnik – jak to u Audi – wykończony na równie wysokim poziomie jakości co wnętrze, standardowo ma pojemność 550l, lecz można ją powiększyć do wartości 610l poprzez przesunięcie kanapy do przodu. Po złożeniu jej oparć uzyskujemy przestrzeń aż 1550l. W modelach wyposażonych w pneumatyczne zawieszenie, przyciskiem umieszczonym w bagażniku, można regulować wysokość tylnej osi. Jest to wyjątkowo wygodne, gdy chcemy coś ciężkiego wsadzić do bagażnika.
Jazda
Pod maską znajdował się dobrze znany (testowe A4 oraz A6 były w ten silnik wyposażone) silnik diesla 2.0 TDI o mocy 190 KM połączony ze skrzynią S tronic oraz napędem quattro.
Zmiana przełożeń automatycznej skrzyni biegów następuje bardzo szybko i subtelnie. W Q5, tak samo jak w testowym A4, biegi można także przełączać „manualne” za pomocą dźwigni zmiany biegów lub łopatek znajdujących się na kole kierownicy. Warto dodać, iż drążek skrzyni biegów nie ma przełożeń, pozostaje cały czas w jednym położeniu, a informacja o zmianie przełożenia (D, R, N,P) następuje tylko w formie elektronicznego przekazu. Bieg „park” włącza się poprzez wciśnięcie przycisku znajdującego się w górnej części lewarka automatycznej skrzyni biegów. Ponadto, skrzynia pozwala na dodatkowe oszczędności paliwa podczas spokojnego toczenia się, gdyż w tym momencie następuje rozłączenie napędu i samochód toczy się w oparciu o funkcję żeglowania.
W nowym modelu zastosowano całkowicie nowy napęd na cztery koła quattro, który nosi nazwę „ultra”, a jego główną zaletą jest to, że dzięki sprzęgłu wielopłtytkowemu, możliwie jest właśnie całkowite odłączenie napędu tylnej osi, gdy nie jest on potrzebny. Takie rozwiązanie ma obniżyć zużycie paliwa, bez ujemnych skutków dla trakcji i dynamiki pojazdu.
Adaptacyjne panumatyczne zawieszenie Adaptive Air Suspension działa znakomicie. Jest to nowość, w którą nie mógł być wyposażony model pierwszej generacji. Dzięki dostępnemu, już w standardzie, Audi Drive Select możemy ustawiać pracę podzespołów samochodu w sposób najbardziej odpowiadający naszym aktualnym potrzebom. Oprócz standardowych pięciu trybów, pojawiły się dwa nowe: Offroad/Lift oraz Allroad. Wybór poszczególnych trybów faktycznie powoduje zmianę sposobu pracy podzespołów samochodu, co czuć momentalnie po wyborze każdego z nich. W trybie Efficiency układ kierowniczy stawia mniejszy opór podczas kręcenia kołem kierownicy, a silnik leniwie reaguje na naciskanie pedału gazu. Po przełączeniu na tryb Comfort silnik zaczyna bardziej spontanicznie reagować na komendy wydawane prawą nogą, a skrzynia szybciej zmienia przełożenia, ale i tak najwięcej dzieje się w trybie Dynamic. Samochód się obniża, układ kierowniczy usztywnia, a skrzynia biegów przechodzi w tryb Sport, dzięki czemu przyspieszenie jest jeszcze bardzie efektywne. W trybie Dynamic auto staje się na tyle sztywne, że zaczynają być wyczuwalne nierówności i ubytki w drodze. W pozostałych trybach jazdy samochód po prostu płynie po drodze. Po wybraniu trybu Offroad/Lift zawieszenie się podnosi i uzyskujemy znaczny prześwit podwozia. Siedząc w samochodzie początkowo uczucie jest trochę dziwne, gdyż podnoszenie następuje stopniowo pomiędzy przodem, a tyłem. W tym trybie układ napędowy nastawiony jest na trudniejsze wyzwania i zmiana przełożeń z pierwszego biegu na drugi następuje dopiero wtedy gdy obroty silnika są już dosyć wysokie.
W celu sprawdzenia właściwości jezdnych udaliśmy się samochodem na dobrze nam znaną drogę znajdującą się pomiędzy Szczyrkiem, a Wisłą. Na Białym Krzyżu było pełno śniegu, także były to doskonałe warunki do sprawdzenia napędu Quattro. Poruszanie się po ośnieżonych drogach i podjazdach nie robi jakiegokolwiek wrażenia na tym samochodzie.
Przez większą część czasu samochód poruszał się w trybie Auto i nie było potrzeby ingerowania w jakiekolwiek parametry. W każdych warunkach drogowych samochód jest bardzo stabilny oraz przewidywalny, a do tego wyjątkowo komfortowy.
Wyjątkowe wrażenie robi wyciszenie kabiny pasażerskiej, nie tylko od pracy jednostki napędowej, ale od wszelkich hałasów z zewnątrz. Ponadto, praca zawieszenia jest również świetnie wytłumiona. Nawet podczas jazdy po drogach o gorszej nawierzchni żadne nieprzyjemne odgłosy nie pojawiają się w kabinie.
Zastosowane w modelu testowym reflektory wykonane w technologii LED są po prostu dobre. Nie wprawiają swoją pracą w taki zachwyt, jak ich kształt, ale w żadnym wypadku nie można narzekać na słabe oświetlenie drogi podczas jazdy po zmroku. O ile światła mija się dobre, to światła drogowe zapewniają bardzo dobre oświetlenie drogi. Snop światła jest daleki, jasny i równomierny.
Audi obiecuje, iż model w takiej konfiguracji powinien zużywać następujące ilości paliwa: średnio 5,0 l/100 km, w cyklu miejskim 5,4 l/100 km, a w cyklu pozamiejskim 4,8 l/100 km. Jak te wartości mają się do rzeczywistości? Jazda miejska owocowała spalaniem na poziomie 7,0-7,5 l/100 km, w trasie między 5,5, a 6,5 l/100 km. Średnia z całego pokonanego dystansu wyniosła 6,5 l/100 km.
Koszty
Cennik otwiera wersja 2.0 TDI 150 KM z manualną skrzynią biegów i napędem na przód dostępna już od 159 000 zł. Być może dla wielu osób taka wersja będzie wystarczająca, lecz zdecydowanie bardziej warte zainteresowania są dwie wersje: 2.0 TDI o mocy 190 KM w wersji Sport z napędem quattro i automatyczną skrzynia biegów dostępna od kwoty 201 400 zł. Jednak jeszcze ciekawa wydaje się konfiguracja z silnikiem 2.0 TSI o mocy 252 KM, również w wersji Sport wraz ze skrzynią S tronic i napędem quattro zaczynająca się od kwoty 208 400 zł. Mając na uwadze mnogość opcji dostępnych w tym modelu, bardzo łatwo jest o doposażenie samochodu do łącznej kwoty 250 000 zł i więcej.
Podsumowanie:
Nowe Q5 jest rewelacyjnym samochodem i w moim odczuciu jednym z najlepszych jakie do tej pory miałem przyjemność testować. Próżno szukać w nim faktycznych wad, gdyż ich tak naprawdę nie ma i a wskazane wady są pewnego rodzaju czepianiem się, ale taki niuans jak brak wyścielanych schowków drzwiowych w tej klasie samochodu nie powinien mieć miejsca i nie jest żadnym usprawiedliwieniem, że BMW, Lexus oraz inne marki robią podobnie, gdyż Volkswagen przyzwyczaja swoim klientów do takiej dbałości o detale. Szkoda, że tak dużo elementów wyposażenia wymaga dodatkowej dopłaty. Nowe Q5 polecam z czystym sumieniem każdemu, gdyż nikt nie będzie zawiedziony.
Plusy:
  • stylistyka zewnętrzna,
  • komfort jazdy za sprawą rewelacyjnego wyciszenia wnętrza oraz świetnej pracy pneumatycznego zawieszenia,
  • cichy i oszczędny silnik,
  • gładka i szybka praca automatycznej skrzyni biegów,
  • dobre światła wykonane w technologii LED,
  • komfortowe i bardzo dobrze popierające ciało fotele,
  • pojemny bagażnik,
  • przestronne wnętrze,
  • zaawansowane systemy elektroniczne,
  • rozbudowane multimedia,
  • bardzo dobrze grający system audio,
Minusy:
  • zbyt dużo elementów wyposażenia wymaga dopłaty,
  • brak wyścielanych materiałem schowków drzwiowych.
    Serdeczne podziękowania dla https://salonynoma.pl/audi-katowiceza udostępnienie samochodu.

https://www.youtube.com/channel/UCpaZQTkYFBdgZXyqSCAN7VQ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.