#26 Audi Q2 1.4 TFSI 150 KM CoD Sport S tronic

Pierwsza moja przygoda z Audi Q2 była bardzo krótka, gdyż trwała raptem kilka godzin, a miała miejsce zaraz po premierze samochodu w polskich salonach. Pierwsze wrażenia były bardzo przeciętne, głównie z uwagi na to, co rzuca się oczy od razu, a więc boczki drzwiowe wykonane w sposób, który do tej pory był nieznany marce Audi oraz wnętrze w ciemnej tonacji, które wraz z ciemną podsufitką przytłaczało. Do czego dochodziło jeszcze twarde resorowanie usportowionego zawieszenia. Po tym krótkim spotkaniu, bez wahania wskazywałem MINI Countryman jako samochód znacznie ciekawszy od Q2.
Czy dłuższy kontakt, trwający kilka dni, mógł odmienić obraz tego samochodu?
Wygląd
Q2 wygląda inaczej niż pozostała część rodziny Audi. Karoseria pełna jest załamań opartych o wielokąty i wieloboki. Pewnym novum jest przedni pas nacechowany geometrycznymi formami, który wygląda wyjątkowo masywnie, w szczególności na tak relatywnie małym samochodzie – 4,19 m długości, 1,51 m wysokości oraz 1,79 m szerokości.
Na słupku C znajdują się nakładki „side blade”, które mogą być w jednej z trzech opcji: kolorze lakieru nadwozia, białym Ibis bądź matowym tytan. Do tej pory takie nakładki Audi stosowało w modelu R8.
Prześwit, jak na crossovera, jest dosyć mały, gdyż wynosi tylko 14,5 cm. Dla porównania w Mazdzie Cx 3 wynosi 16 cm, a w Jeepie Renegate aż 17 cm.
Wnętrze
Deska rozdzielcza niemal bez zmian została przejęta z modelu A3. Jakość użytych materiałów do jej wykończenia jest na bardzo wysokim poziomie. To samo należy powiedzieć o precyzji montażu, a także pracy wszelkich przełączników. Wspominając o wszelkich przyciskach i przełącznikach warto nadmienić o tym, iż dźwięki, które się z nich wydobywają podczas ich naciskania oraz manipulowania jeszcze bardziej podkreślają z jak dopracowanym przedmiotem mamy styczność. Elegancji dodają srebrne listwy ozdobne. Uchwyty drzwiowe zwracają na siebie uwagę masywnością. Dbałość o detale dosięgnęła nawet kratek wlotów powietrza, które w tym modelu są okrągłe, a strumieniem powietrza steruje się poprzez odpowiedni odchylenie danego nawiewu.
Największym minusem wnętrza jest sposób wykończenia boczków drzwiowych. Audi zawsze rozpieszczało pod tym względem, a w Q2 zamiast przyjemnych materiałów użyto po prostu plastiku.
Świetnie leżąca w dłoniach kierownica została wykończona bardzo miłą w dotyku skórą. Na kole kierownicy ulokowano czytelne przyciski, za pomocą których możemy sterować wskazaniami wyświetlanymi na ekranie znajdującym się pomiędzy wyjątkowo czytelnymi zegarami.
Sportowe fotele montowane opcjonalnie są obszerne, a do tego bardzo dobrze podpierają ciało w każdym kierunku. Miły dla oka akcentem są wstawki z czerwonego materiału.
Dostęp na tylną kanapę utrudnia wąski otwór drzwiowy, jednakże miejsca na niej wystarczy również dla wyższych pasażerów. Pomiędzy fotelem kierowcy ustawionym dla osoby o wzroście ok 190 cm, pasażer siedzące na tylnej kanapie, o tej samem posturze, będzie miał ok. 6 cm wolnej przestrzeni na kolana. Owszem nad głowami miejsca nie będzie zbyt wiele.
Bagażnik o pojemności 405 l posiada regularne kształty. Funkcjonalność zwiększają różne uchwyty. Po złożeniu oparć tylnej kanapy powstaje płaska podłoga o długości 153 cm pomiędzy oparciem fotela kierowcy, a progiem bagażnika.
Jazda
Q2 zostało wyposażone standardowo w dynamiczny układ kierowniczy, który jest po prostu fantastyczny! Rzadko zdarzają się samochody z tak precyzyjnie działającym układem kierowniczym, który przekazuje kierowcy na bieżąco mnóstwo informacji o tym co się dzieje w danym momencie na styku kół z podłożem, a dodatkowo skrajne położenia kół dzielą tylko dwa obroty kierownicą!
Układ jezdny wykazuje śladowe ilości podsterowności, dając kierowcy mnóstwo frajdy z jazdy, którą zdecydowanie można określić jako gokartową i to określenie dużo lepiej pasuje do Q2, niż głównego konkurenta, czyli MINI Countryman w wersji Cooper – 1.5 136 km. Owszem, zawieszenie jest dosyć sztywne, lecz bardzo dobrze wyciszono odgłosy jego pracy.
Silnik 1.4 TFSI o mocy 150 KM zapewnia Q2 bardzo dobre osiągi. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu już po 8,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 212 km/h. Moment obrotowy o wartości 250 Nm dostępny jest w szerokim przedziale obrotów – 1500-3500 obr./min.
Do dynamicznej jazdy zachęca 7-stopniowa automatyczna skrzynia biegów S tronic, do której pracy nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Biegi zmienia szybko i płynnie bez żadnych szarpnięć. W trybie S zdarza się jej nawet zmienić z 5 biegu na 2, a co istotne, nie utrzymuje wysokich obrotów silnika wtedy, gdy kierowca nie wykazuje woli do dynamicznej jazdy.
Wyciszenie kabiny, bez wątpienia, należy docenić. Odgłos pracy jednostki napędowej dociera dopiero w momencie wkręcania silnika na obroty. Co istotne, dźwięk silnika jest całkiem przyjemny, w szczególności mając na uwadze, iż pod maską pracował silnik o pojemności 1.4 l.
Światła główne i drogowe wykonane w technologi LED bardzo dobrze wywiązują się ze swojego zadania. Snop światła jest jasny, szeroki, a droga równomiernie oświetlona. Na dole strony, zaraz pod galerią zdjęć, znajduje się filmik obrazujący sposób działania świateł LED.
Zużycie paliwa deklarowane przez producenta 5,2 l/100 km w cyklu mieszanym (cykl miejski 6,3 l/100 km, a pozamiejski 4,6 l/100 km) wydaje się być trudne do osiągnięcia. Najniższe zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy w trasie wyniosło 5,2 l/100 km. Zużycie paliwa podczas bardziej dynamicznej jazdy w trasie kształtuje się na poziomie 6.0-6,5 l/100 km, a podczas jazdy miejskiej ok. 8,0 /100 km. Dynamiczna jazda po mieście skutkuje spalaniem na poziomie 10 l/100 km. Średnie zużycie paliwa z całego pokonanego dystansu wyniosło 6,9 l/100 km, przy średniej prędkości 32 km/h. Ten samochód po prostu prowokuje do mocniejszego wciskania gazu.
Koszty
Ceny modelu Q2 rozpoczynają się od kwoty 98 900 zł za wersję z silnikiem 1.0 TFSI o mocy 116 KM, jednakże właściwym wyborem jest bez dwóch zdań silnik 1.4 TFSI o mocy 150 KM wraz automatyczną skrzynią biegów S tronic w wersji wyposażenia Sport. Cena takiego samochodu rozpoczyna się od kwoty 124 300 zł. Relatywnie wysoka cena zakupu nie gwarantuje odpowiedniego wyposażenia, gdyż dopłaty wymagają takie elementy jak: automatyczna klimatyzacja, reflektory w technologii LED, a nawet komputer pokładowy z monochromatycznym wyświetlaczem. Wysoka cena w dużej mierze podyktowana jest wypadkową wielu możliwości konfiguracji i personalizacji samochodu.
Podsumowanie
Dłuższe spotkanie z Q2 pozwoliło na nowo spojrzeć na ten samochód i praktycznie całkowicie zmienić zdanie na jego temat. Owszem, zastrzeżenia w zakresie jakości użytych materiałów do wykończenia boczków drzwiowych oraz wysoka cena, która nie broni się bogatym wyposażeniem standardowym pozostały, lecz pojazd przekonał mnie do siebie z uwagi na ponadprzeciętną przyjemność prowadzenia, rewelacyjny układ kierowniczy, przyjemnie brzmiący i dynamiczny silnik świetnie współpracujący z automatyczną skrzynią biegów. Ponadto, wnętrze okazuje się całkiem przestronne, a przede wszystkim świetnie zmontowane.
Plusy:
  • świetny układ kierowniczy,
  • zaskakująco wysoki komfort jazdy,
  • wygodne fotele z odpowiednim podparciem w każdej płaszczyźnie,
  • bardzo dobre osiągi jednostki napędowej przy relatywnie niskim zużyciu paliwa,
  • światła LED dobrze oświetlają drogę,
  • wyciszenie kabiny,
  • dobra praca automatycznej skrzyni biegów ,
  • sportowe prowadzenie,
  • przyjemny dźwięk silnika,
  • 3 lata gwarancji fabrycznej z limitem 90 tys km (2 lata bez ograniczeń przebiegu)
Minusy:
  • brak podświetlenia schowka,
  • jakość wykonania baczków drzwiowych,
  • wysoka cena zakupu
Serdeczne podziękowania dla https://salonynoma.pl/audi-katowiceza udostępnienie samochodu.
https://www.youtube.com/channel/UCpaZQTkYFBdgZXyqSCAN7VQ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.