#24 Mitsubishi ASX 2.2 DID Ralliart 4WD AT

 
Mitsubishi ASX zostało zaprezentowane w 2010 roku podczas Geneva Moto Show. Zależnie od rynku samochód jest sprzedawany pod nazwami: ASX, RVR oraz Outlander Sport. ASX został zbudowany na płycie podłogowej – Project Global – która znalazła również zastosowanie w kolejnych generacjach modeli: Lancer oraz Outlander. W 2012 oraz 2017 roku samochód przeszedł modernizację. Czy ostatnia modernizacja pomoże mu w walce z młodszymi rywalami? Czas się przekonać!
Wygląd
 ASX oferowany w roku modelowym 2017 otrzymał nowe elementy nadwozia, które mają go upodobnić do innych modeli marki, stworzonych z nową koncepcją stylistyczną japońskiego producenta. Najwięcej zmian zaszło w przedniej części nadwozia. Samochód otrzymał nowy zderzak z chromowanymi listwami wraz z polakierowaną na czarno jego wewnętrzną częścią. Atrapa wlotu powietrza do chłodnicy otrzymała cienkie, czarne listwy ułożone poziomo. Powyższe elementy płynnie łączą się z reflektorami. Nowością jest antena dachowa w kształcie płetwy rekina i to także w wersjach bez systemu nawigacji satelitarnej.

Testowana, najbogatsza wersja ASX nosi nazwę Ralliart, która znacząco wpływa na wygląd zewnętrzny pojazdu, gdyż zawiera w sobie 18-calowe obręcze felg ze stopów lekkich w kolorze szczotkowanego aluminium, przyciemniane tylne szyby, dodatkową srebrną listwę na tylnym zderzaku. Emblemat Ralliart znajdziemy również na przednich błotnikach oraz pokrywie bagażnika. Oprócz tego, ciekawie wyglądają boczne lusterka oraz słupki lakierowane na czarno o fakturze włókna węglowego.

Na pochwałę zasługują duże lusterka zewnętrzne, które wpływają na bezpieczeństwo i komfort podróżowania, a także parkowania. Pojazd wyposażony był w kamerę cofania wraz zaznaczonymi liniami na ekranie radia, które wskazują bezpieczne odległości od przeszkód. Zabrakło jednak czujników parkowania, które, pomimo zastosowania kamery cofania, zapobiegają przypadkowym sytuacjom. Samochód miał lekko uszkodzoną tylną lampę oraz zderzak, co jak mi się wydaje, mogło być efektem tego, iż któryś testujący się po prostu zagapił podczas wykonywania manewru cofania. Szkoda zatem, iż seryjna kamera cofania wyklucza w wyposażeniu czujniki parkowania.
Wnętrze
Wymiary zewnętrzne w postaci długości 435,5 cm, szerokości bez lusterek 145,5 cm oraz wysokości 164 cm dają podstawę do przypuszczenia, iż kabina pasażerska powinna być całkiem przestronna, w szczególności mając na uwadze rozstaw osi wynoszący aż 267 cm. Czy tak też jest w praktyce? Do co zasady tak, ale więcej o tym poniżej.

O wyjątkowości wersji Ralliart świadczy fakt, iż do wykończenia wnętrza użyto skórzano-materiałowej tapicerki z czerwonymi przeszyciami oraz logotypem Ralliart, który znalazł się nawet na materiałowych dywanikach. Same fotele okazują się bardzo wygodne, co w szczególności można docenić podczas długich podróży – 500 km przejechane bez przerwy nie powodowało żadnego dyskomfortu dla podróżujących. Jedynie podparcie boczne mogłoby być lepsze. Siadając na tylnej kanapie za fotelem ustawionym pod kierowcę o wzroście 188 cm pozostaje ok. 3 cm wolnej przestrzeni pomiędzy fotelem, a kolanami. Niezależnie od tego czy zajmujemy miejsca w przedniej, czy też w tylnej części nadwozia, docenić należy łatwość samego wsiadania, a tak naprawdę wchodzenia do samochodu. W ASX siedzi się dosyć wysoko, co przekłada się na bardzo dobrą widoczność w każdym kierunku.

Zmiany we wnętrzu wprowadzone w ramach ostatniej modernizacji obejmują głównie nowy radioodtwarzacz obsługiwany za pomocą ekranu dotykowego.

Deska rozdzielcza o spokojnych kształtach jest bardzo funkcjonalna, a do jej wykończenia użyto raczej twardych materiałów, lecz całość jest bardzo dobrze spasowana. Wiele osób doceni duże i czytelne pokrętła służąc do obsługi systemu klimatyzacji automatycznej, której praca okazuje się bardzo komfortowa, gdyż automat w sprawnie dobiera pracę systemu wentylacji.
W desce rozdzielczej zaimplementowano kilka schowków na napoje, a także na inne wszelkiego typu drobiazgi.
Miłym dla oka akcentem są listwy progowe z podświetlanymi emblematami ASX. Ponadto wersja Ralliart zawiera chromowane ramki wokół nawiewów oraz głośników, a także podświetlenie hamulca nożnego.
Bardzo czytelne okazują się, podświetlane na biało, wskaźniki. Wiele osób krytykuje umiejscowienie przycisku służącego do zmiany wyświetlanych parametrów komputera pokładowego. Mnie jego położenie w żaden sposób nie przeszkadzało i bardzo szybko się przyzwyczaiłem do jego obsługi. Na manetce odpowiedzialnej za obsługę kierunkowskazów ulokowany został osobny przycisk służący do włączania spryskiwaczy reflektorów – do tej pory z takim rozwiązaniem nie spotkałem się w żadnym innym samochodzie.

Bagażnik o standardowej pojemności 419 L przestrzeni bagażowej spokojnie wystarcza na spakowanie niezbędnych bagaży podczas wyjazdu wakacyjnego. Na plus jest sztywna podłoga bagażnika, a także dodatkowe schowki pod nią oraz po jednym głębokim schowku po obu stronach bagażnika. Warto odnotować fakt, iż po złożeniu oparć tylnych siedzeń, które składają się na płasko, do samochodu wejdą przedmioty o długości 151 cm.

Jazda
Pod maską pracował silnik wysokoprężny o pojemności 2,2 litra i mocy 150 koni mechanicznych dostępn przy 3500 obr./min. Siła jednostki napędowej jest w szczególności odczuwalna podczas przyspieszania w czasie jazdy. Sprinty od zera do setki nie robią takiego wrażenia jak właśnie elastyczność, kiedy dosłownie czuć wyrywanie się pojazdu do przodu. Przyspieszania od 80 do 120 km/h zajmuj moment. Za takie wrażenia z jazdy odpowiada wysoki moment obrotowy o wartości 360 Nm dostępny w zakresie obrotów 1500-2750 obr./min. Dane podawane przez producenta wydają się przeczyć tak dobrym wrażeniom z jazdy, gdyż według producenta samochód rozpędza się ze startu zatrzymanego do 100 km/h w czasie 10,8 s. Prędkość maksymalna została określona na 190 km/h.
Podczas przyspieszania pojawia się wyraźny, miły dla ucha, świst turbiny. Jednostka jest na tyle silna, iż podczas przyspieszania na mokrej nawierzchni przednie koła często tracą przyczepność z podłożem. Sam silnik mógłby pracować trochę mniej natarczywie podczas mocnego przyspieszania.
Automatyczna skrzynia biegów dobrze współpracuje z jednostką napędową. Zmiana przełożeń następuje płynnie i bez jakichkolwiek szarpnięć. Owszem, czasem redukcja biegów mogłaby następować trochę szybciej, jednak w większości wypadków nie można mieć zastrzeżeń do pracy automatycznej skrzyni biegów o 6 przełożeniach.

Siła napędowa może być przekazywana na podłoże za pomocą przednich kół, bądź w oparciu o napęd na wszystkie koła. Zmiana rodzaju napędu następuje poprzez przyciśnięcie guzika 4WD znajdującego się za skrzynią biegów. Napęd na cztery koła może być realizowany w opcji 4WD, bądź 4WD Lock.

Samochodem bardzo przyjemnie podróżuje się po drogach o kiepskiej jakości nawierzchni, z uwagi na miękką i bardzo cichą pracę zawieszenia. Wszelkie niedoskonałości dróg filtrowane są bardzo skuteczne, zapewniając wysoki komfort jazdy podróżnym. Sprzyja ku temu także prześwit wynoszący 18 cm. Spora wysokość nadwozia daje się jednak we znaki podczas szybkiej jazdy autostradą, w szczególności, jeżeli występują wzmożone ruchy wiatru.
Średnie zużycie paliwa deklarowane przez producenta wnoszące: 7,0/5,0/5,8 l/100 km (miasto/trasa/średnio), ciężkie jest do osiągnięcia, gdyż podczas spokojnej jazdy w trasie faktyczne zużycie paliwa wynosi ok 6,5 l/100 km. Co zaskakujące, dosyć dynamiczna jazda w trasie pomiędzy Warszawą, a Gdańskiem zaowocowała średnim zużyciem paliwa na poziomie 6,8 l/100 km. Przy prędkości 140 km/h zużycie paliwa waha się pomiędzy 8,0-9 l/100 km. Jeżdżąc po mieście należy się liczyć ze średnim zużyciem paliwa na poziomie 8,5-9,5 l/100 km. Z całego pokonanego dystansu średnie zużycie paliwa wyniosło 7,2 l/100 km.
Światła ksenonowe bardzo dobrze wykonują swoją pracę, gdyż oświetlają drogę dosyć jasnym światłem, którego snop świetlny jest bardzo szeroki. Z racji tego, iż reflektory są zamontowane dosyć wysoko, światło emitowane przez reflektory ksenonowe jest wyraźnie widoczne w sporej odległości od maski. Pomiędzy maską, a światłem emitowanym przez ksenony przestrzeń doświetlana jest przez światła do jazdy dziennej. Szkoda tylko, iż światła drogowe realizowane są za pomocą zwykłych żarówek halogenowych.
Koszty
Ceny modelu ASX rozpoczynają się od kwoty 69,900,00 zł za wersję Inform z silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 117 koni mechanicznych. Cena prezentowanej topowej wersji rozpoczyna się od kwoty 139.900,00 zł. O ile cena bazowa wydaj się być bardzo konkurencyjna, o tyle cena wersji Ralliart jest raczej wysoka, i to pomimo pełnego wyposażenia oraz mocnego silnika Diesla z automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła. Moim faworytem jest wersja Intense Plus Navi za kwotę 86.990,00 zł z benzynowym silnikiem 1.6. Wielkim plusem jest 5 lat gwarancji z limitem 100 tys km.

Podsumowanie
Model ASX okazał się strzałem w dziesiątkę dla Mitsubishi. Przez lata produkcji konstrukcja jest cały czas ulepszana, także można być pewnym, iż samochód ma sprawdzoną technikę i odwdzięczy się bezawaryjnością – co zresztą potwierdzają ostatnie raporty dotyczące awaryjności poszczególnych samochodów. Ponadto, samochód bardzo dobrze sprawdza się podczas jazdy po mieście, a także podczas pokonywania wszelkich dróg o gorszej jakości nawierzchni. Owszem, wymagającym osobom może brakować bardziej rozbudowanych multimediów, bądź mocnych silników z turbo, lecz jest to samochód przede wszystkim dla każdego kto ceni sprawdzone rozwiązania.
Plusy:
  • wygodne siedzenia również podczas długich podróży,
  • sporo schowków oraz uchwytów na napoje,
  • przejrzysty i funkcjonalny kokpit,
  • mocny silnik dobrze współpracujący z automatyczną skrzynią biegów,
  • wysoki komfort układu jezdnego,
  • duże lusterka zewnętrzne zapewniające komfortowe i bezpieczne prowadzenie,
  • przyjemny dźwięk turbiny podczas przyspieszania,
  • 5 lat gwarancji z limitem 100 tyś km.
Minusy:
  • hałas dochodzący z komory silnika oraz nadkoli podczas jazdy w deszczu mógłby być mniejszy,
  • średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim powinno być mniejsze,
  • brak czujników parkowania w połączeniu z kamerą cofania 

https://www.youtube.com/channel/UCpaZQTkYFBdgZXyqSCAN7VQ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *